Menu główne:
Informacje dla kandydatów (na podstawie Statutu)
Kandydatem do seminarium może być każdy mężczyzna (od 35 r. ż. wzwyż), stanu wolnego (tak kawaler, jak i wdowiec). Od kandydatów wymaga się świadectwa maturalnego. Szczególnego rozeznania wymagają kandydatury mężczyzn, którzy mają potomstwo, uzyskali stwierdzenie nieważności swojego małżeństwa, byłych alumnów oraz tych, którzy przekroczyli 60 rok życia.
Kandydatów do seminarium kierują poszczególni biskupi diecezji po zasięgnięciu opinii odpowiednich duszpasterzy (w szczególności proboszcza) i wiernych świeckich. Ostateczną decyzję o ich przyjęciu podejmuje rektor (po wysłuchaniu pozostałych formatorów, wyjąwszy ojca duchownego). Każdy biskup diecezjalny może jednak skierować zgłaszającego się doń kandydata w późniejszym wieku do własnego seminarium diecezjalnego.
Każdy kandydat do Seminarium winien przedstawić następujące dokumenty:
świadectwo chrztu i bierzmowania,
pisemne skierowanie udzielone przez własnego biskupa diecezjalnego,
świadectwo dojrzałości oraz ewentualnie inne dokumenty potwierdzające wykształcenie pomaturalne i wyższe,
życiorys,
w przypadku kandydatów związanych wcześniej małżeństwem - dokument o ustaniu małżeństwa (świadectwo śmierci żony względnie prawomocna decyzja o stwierdzeniu nieważności bądź rozwiązaniu małżeństwa),
świadectwo zdrowia,
podanie,
opinia proboszcza (lub odpowiedniego duszpasterza).